BusinessPříležitostiŽivotní styl

2018 rok rodinného podnikání

Ještě jako dítě si pamatuji vyprávění babičky Anežky o naší rodině. Jaké jsme měli obrovské pole, lesy, louky a hospodářství. Jak její matka, má prababička, měla vlastní hospodu –  U Polášků v Žeranovicích u Zlína a jak má matka tam trávila prázdniny. Vždy, když jedu tímto směrem, otáčím do zatáčky pod zámečkem hlavu a uvnitř se hrdě hlásím k tomu podnikatelskému umu mých prarodičů. Nebylo to vždy lehké. Kdo nechtěl mít nouzi, musel pracovat. Kromě vzpomínek na živnosti, vzlety a pády se v takových chvílích vždy hovoří také o tom, jak byla celá rodina soudržná. Jak vše do sebe muselo zapadat – pokud mělo vše dobře fungovat.

Čas jde vpřed. Změnilo se snad vše, kromě lidí a jejich tužeb. Stále mají hlad, chtějí se líbit, dobře bydlet, jezdit autem, cestovat, bavit se. A teď si představte třeba vás – jako novodobé podnikatele s možnostmi, které máte na dosah ruky. Líbí se vám produkty z dílny LR Health & Beuty? Nebo je dokonce milujete?! Dokážete o nich hovořit tak poutavě, že zjišťujete, že je vlastně “prodáváte”? No jo! Vy je skutečně nabízíte aktivně, čímž si vyděláváte peníze. Někdo víc, někdo míň. V okamžiku, kdy se k tomu přidá váš syn, dcera, manžel, manželka, partner, máte najednou malou rodinnou firmu. A ani nevíte jak rychle se to semlelo, že?

Rok rodinného podnikání

Možná si řeknete, že se jako “firma” necítíte. Však nemáte kanceláře, sklady, zaměstnance, zboží, vysokozdvižné vozíky a…  to je to kouzelné, že tohle v LR v běžném režimu vůbec nepotřebujete. A přesto je to business, velký obchod, o kterém se mnoha podnikatelům ani nezdá.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR – AMSP ČR vyhlásila rok 2018 rokem rodinného podnikání. Asociace tak začala historicky největší kampaň pro podporu rodinného typu podnikání a do celoplošné aktivity zapojila jak podnikatelské subjekty, tak rozhodující resorty, profesní spolky, svazy, asociace a neziskové organizace. Téma je předávání firem z rukou původních zakladatelů, rodičů, do rukou jejich dětí. Zakladatelé jdou již do penze, jsou unavení životem, prací. A teď možná nejdůležitější bod v jejich kariéře – jak dál? Co s firmou? Zavřít ji? Prodat někomu cizímu? Předat ji dětem? Co je správně? Na tyto otázky si každý musí odpovědět už sám. Z mého pohledu je v tomto ohledu LR skvělá rodinná příležitost.

Před lety jsem pochopil příležitost

A využil ji na 100%. Jsou to již čtyři roky. Není to málo – ovšem, není to v ani moc. Po tuto dobu sleduji velmi bedlivě dění ve společnosti LR Health & Beauty. Důležitější je však říct, že po čtyři roky aktivně vytvářím všechny marketingové nástroje, pomůcky pro edukaci a spoustu dalších “maličkostí” pro naši bronzovou organizaci. To vše přirozeně nedělám já sám, ale skvělý team v naší další firmě, společnosti Firestarter s.r.o. Vždy když přemýšlím jak něco vylepšit a konzultuji to s manželkou Markétou, uvědomím si toto: vždyť my děláme rodinnou firmu! Wow!

To je báječné! To jsem vždy chtěl! Máme podobné myšlenky, různé nápady, originální přístupy k té samé věci – k podnikání. Společné máme vize a cíle v tomto odvětví, a především pak hodnotový systém. To je velmi důležité! Představte si, že by jeden chtěl “děsně moc vydělávat” a druhý zase “jen tak zkoušet něco nového”. Ne, to by evidentně nefungovalo. Vždy je třeba mít společné vize a cíle. Konkrétní cesty, jak toho dosáhnout, se vždy objeví.

Hoříme pro společnou věc

Pokaždé, když s manželkou probíráme byznys v LR, produkty, pomoc LR partnerům, nové způsoby komunikace, edukaci, vždy se potkáme ve společné myšlence: Bez Helou! – jako platformy – by věci nešly tak pohodlně, tak rychle, efektivně. Ostatně vy, kteří Helou! používáte každý den, víte o čem je řeč. Pořád se doplňujeme, protože každý z nás umí něco zcela jiného, pak tedy hledáme ty momenty, kdy se potká nápad s realizací. Bingo. Beru náš vztah jako velký dar, protože vím, kolik partnerů o své práci vzájemně vůbec nehovoří. Vlastně je jim uplně šumák, kdo, co, jak, kdy a kde dělá. Hlavně že jsou peníze. Ne, tak takhle to u nás není. Zdá se to jako sen? Idilka? Divili byste se, jak ostré jsou u nás některé ranní porady. A je to dobře. Inu, co roste, někdy i zabolí.

A upřímně, nespoleháme se na to, že naše podnikání, ať už se jedná o kteroukoliv firmu, naše děti automaticky převezmou. Jsou nejen příliš malí na svobodnou volbu, ale především nejsme padlí na hlavu, že by to bylo něco samozřejmého, že by snad “museli”, protože… protože proč? Kde není jiskra, není oheň. Pro vše, co má hořet, musí být vášeň. Jenže aby se člověk zamiloval, musí dostávat impulzy, nabídky, informace. Takže naše děti rády používají kosmetiku LR, logo bezpečně poznají, ví, na co je Aloe Vera i colostrum.  Dokonce poznávají i logo Firestarter a Apple – a ano, ještě nemají ani tři roky. Sami se jednou rozhodnou, zda je to jejich cesta. Cílem mne i Markéty je především to, aby viděli, že rodiče vždy pracovali, že nic nespadne samo do klína. Chtěli bychom do nich propsat, že pakliže je to možné, je cílem objevit a rozvinout osobní talent a ten pak začlenit do osobní kariéry. Taková práce je darem nejen pro ně samotné, ale také pro společnost.

Mluvte o tom!

A co vy? Hovoříte se svými rodinnými příslušníky a partnery o LR? Pokud neví co děláte, nebudou vám nejspíš rozumět, respektovat  vás ani podporovat. Může se stát, že nebudou věřit LR produktům, odměňovacímu systému, výhodám, vizím. Máte obrovskou příležitost. Nemusíte hned nutit vaši partnerku k vyýpovědi z práce, nemusíte ani tlačit manžela ke zrušení živnosti. Není třeba je hned tahat s vámi “do terénu”. Jen s nimi hovořte. Jednoduše, otevřeně, se zápalem pro věc. Váš čas je teď.

Můžete také rád

Komentáře jsou uzavřeny.

Více v Business